'Kada ne bi bilo krize, ne bi ni do čega novog dolazilo… i prema tome, moderna umjetnost je u neprestanoj krizi.' - kazao je u jednom vrlo ranom intervjuu umjetnik Dean Jokanović Toumin, koji djeluje već gotovo 40 godina, pa nas to navodi na zaključak da je spomenute krize on radno živio, dakle, i suoblikovao ih i permanentno savladavao, stvarajući jedan oeuvre u kojem se novi rad pojavljuje neprestano u vidu 'tvrdnje' o određenoj problematici općeg stanja, ali se umjesto 'točke' na kraju, neprestano javlja krajnje individualno ucrtan 'zarez', neka osobna, principijelna otvorenost spram 'nedovršenosti' konteksta u cjelini, pa na koncu i stav koji je moguće otkrivati i iščitavati samo u trajanju, u sinkronijskom i dijakronijskom poretku.
Uvjerljivo i aktualnije izgleda takav Jokanovićev pristup, vidimo li ga u svjetlu nedavne izjave voditelja tako eminentne manifestacije suvremene umjetnosti, kao što je Documenta koja je - slijedeći svoj petoljetni ritam održavanja, nedavno otvorena po dvanaesti put u Kasselu. Svoj podulji pledoaje o ciljevima documente tako je odgovorni Buergel1 započeo fokusiranjem na po njemu najbitniju krizu u umjetnosti danas - ne onu financijskih sredstava, ne institucija, ili umjetnika, nego u gorućoj 'krizi umjetničkih formi'. To budi nadu da ćemo se ovaj put moći suočiti ne samo s poplavom ogromne količine tehnike i medija2, nego i s umjetničkim radovima u smislu aktiviranja simboličkog sustava znakova iz bivših iskustava3, te umjesto da se ti ravnodušno citiraju, oni postaju neočekivano autoproduktivni stvarajući nova težišta percepcije, što je, mislim sukladno i Jokanovićevim djelatnim principima uopće.
Jokanovićev umjetnički put čini se da je od samog početka bio obilježen upravo naporom, i kritičkih i radoznalošću iniciranih preispitivanja zatečenih (kriznih) stanja i formi u umjetnosti, i to s vrlo osobnom konotacijom, pa prema tome i na putu na kojem su preplitanja biografskih i egzistencijalnih podataka u neraskidivoj svezi, na način kao da događaji potrebuju pristup poput bent axis approach, a onda opet poprimaju spiralno kretanje.
Rođen u Sarajevu 1946. godine, on se kao umjetnik formira u Zagrebu, gdje od 1965. do 1970. studira slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti, u atmosferi koju određuju odjeci EXATA 51, internacionalni duh Novih tendencija i Gorgone, koliko i samosvijest užeg generacijskog kruga jedne poletne, njegove generacije dodirnute općim kulturnim previranjima i znakovitošću godine 1968., kada sve u brzoj izmjeni poprima i energetska zračenja entuzijazma, koliko i skeptična distanciranja, 'hlađenja' od oduševljenja. Učešće u toj atmosferi 'intervencija' i aktivizma, u 'krugu zagrebačkih plastičara', prekinuto je Jokanovićevim odlaskom u Italiju (1971. na studijsku godinu, a 1975. preseljava u Milano), te je prirodno da njegov daljnji put nije istovjetan tom kontekstu, iako već ispočetka ponešto drugačiji, što je i na prvoj izložbi u Studentskom centru (s Janez Segolinom) 1970. 'Ambijent +' donekle uočljivo. On je bio manje sklon 'akciji', 'intervencijama u javnom prostoru', a više pokazivao sklonost instalaciji, jednoj specifičnoj zaokupljenosti prostorom: 800 metara dugo, zrakom ispunjeno PVC-crijevo promjera jedan metar, ispunjavalo je cijeli izložbeni prostor, gotovo s ironijom dovodeći u pitanje njegovu izložbenu funkciju, naglašavajući pritom činjenicu njegova volumena. Tek suočeni s Jokanovićevim kasnijim djelovanjima moći ćemo u njegovu radu jasnije pratiti konstantu spominjanog principa preispitivanja, 'kretanja naprijed, vraćajući se unatrag', kako u sklonosti raznolikosti formi i medija (tekst, slika, objekt, skulptura, instalacija, akcija), tako i u kvaliteti napona između ekspresivnosti dojma i vidno analitičkog pristupa, između jednostavno čitljivog formalnog jezika i kompleksnosti koncepta. U nemalom broju slučajeva kada u ranijim (i ne tako čestim) objektima uočavamo bliskost s konstruktivističkim i postminimalističkim izražajnim sredstvima morali bismo prije govoriti o 'konstruiranosti' elemenata i konstelacija, što je još vidljivije u kasnijim instalacijama. Najkasnije kada u tima opazimo i postduchampovska, pomalo nadrealistička obilježja, postaje jasno da se kod Jokanovića ne radi o jednostavnoj distinkciji ili jasnoj definiranosti razlike između jezika 'apstraktno-konstruktivističke provenijencije' i 'realno-predmetnog' (ready-made) vokabulara.
Kretanje od rubova slike do linije kao dimenzije prostora
Nakon 'Ambijent +' iz 1970. godine, instalacije koju bi mogli shvatiti kao 'opredmećenje linije' s fokusom na ispuni središnjeg (realnog i/ili izložbenog) prostora, pa do aktualnog projekta 'Linija kao dimenzija prostora', gdje Joaknović radikalno akcentuira rubne parametre izložbenog prostora, povlačeći široko i precizno oslikane linije direktno na zidovima - mi konzekvencije Jokanovićeve izjave: 'Moje prilaženje problemu umjetnosti je moje mišljenje o prostoru.'4 - ne pratimo primarno u objektima, skulpturama ili instalacijama nego više od desetljeća u njegovom slikarstvu s analitičkim, tautologijskim 'slikarstvo-kao-slikarstvo'- ishodištima. Ono se s pravom dovodi u vezu s iskustvima fare pittura 1970-ih, ali svoja i minimalna odredišta i posebnosti on ističe manjim naglaskom na postupcima nastajanja, a više na slici kao isključivo i samo estetskim objektom koji se dokumentira, 'tematizira' u svojim krajnjim činjeničnim aspektima (platno i podloga, sredstvo i nanos boje). Analitičko-konceptualna polazišta Jokanović ne gubi iz vida ni u doba neo-geo-pojava, ni u vrijeme transavangarde, u dijelu 1980-ih godina, kada i sam novootkriva 'slobodu' zadovoljstva u slikanju. Ali i intenzivira interes za izlaženjem iz slike u realni okolni prostor, koji je na vrlo određen način prisutan već i u autoreferencijalnim slikarskim promišljanjima, s čime bih i ne samo metaforički povezala i prisutnost linije: Bilo da govorim o 'mekom rubu' bjelina onih nanosa boje na slikama iz serije 'Bijelo' pokazanih 1981. godine, bilo o 'prljanjima rubova slike' u seriji 'Picture/Painting', govorim o pojavama serijske obrade problema u pojedinačnim slikama, gdje je problem rubova dominantan, a linija modificirano i decentnije prisutna, negoli na slikama pokazanim 1976. u Milanu ili u ciklusu 'Nova slika' u Zagrebu 1979. Bližeći se tako doslovno okviru slike, Jokanović najavljuje njeno istupanje u 'stvarnost', iz (objektivirane, materijalne površine) slike na rubne parametre njenog izlaganja, naime na zidove galerijskog prostora. U skicama za imaginarne projekte, u zamišljenim muzejima5, tako Jokanović slike predočava ne obješene, nego poput objekata prislanjane na zidove izložbenog prostora, a nakon što slici pridodaje element u prostoru (nakupine nekog prirodnog ili industrijskog materijala, u manje hrpe oblikovane nakupine strugotina metala), čineći je dijelom instalacije, on taj proces oprostorenja radikalizira u instalacijama tokom 1990-ih godina, u vidu sve većeg bliženja artefakta i izložbenog prostora s predznakom izložbe kao jednog djela.6 Ako se njegovo zanimanje u vremenu 1970-ih i nije toliko iskazivalo radovima u javnom prostoru, on ga je, nastupajući od 1990-ih do danas sve češće u ulozi kuratora i organizatora izložbi sa i za umjetnike, mahom svoje prijatelje i poznanike, dokazao u smislu proširenog djelovanja, novodefiniranju pozicije umjetnika kao socijalno angažiranog djelatnika, pri čemu Jokanović nerijetko i vaninstitucionalne javne prostore preobražava u izložbene (sala Tetis, prostori projekta A Casa/At Home u Veneciji).
Nedovršenost, čak upitnost diskursa, otvorenost djela i djelovanja, vraćanje i ponavljanje u otklonima, Jokanović je pokazao i u osobito 'produktivnom' načinu primjenjivanja citata. To se ne odnosi samo na čestu primjenu tekstualnih elemenata u njegovu radu, što je, kao i u pogledu nekih drugih korištenih medija, zaslužilo duže osvrte. Zaseban položaj ima citat: 'Ako tražis pakao, pitaj umjetnika gdje je. Ako nema umjetnika, znači da si u paklu.' - izvjesnog Avigdora Pawsnera, kojeg od 1993. godine tako uvjerljivo koristi u najrazličitijim kontekstima, jezicima i medijima, pa pogledate li na internetu pod to ime, češće nailazite na ime umjetnika, kreativnog supotpisnika Jokanovića, negoli na rješenje pitanja o (i tako) zagonetnom autoru. Radi se dakle o posebnoj primjeni citata, bez namjere 'potrošnje', ali s pozivanjem na samosvijest i punu samoodgovornost živućeg autora, u smislu preispitivanja kao principijelnog i fleksibilnog pristupa u stvaranju, koji se pokazuje još osobitijim u osvrtu na odnos minulog i aktualnog rada.
Usporedimo li procesualni projekt 'Linija kao dimenzija prostora', čija promocija je bila u Musée d´Art Moderne u St. Etienneu, a potom i u HDLU u Zagrebu 2006. (za koju je Jokanović dobio godišnju nagradu Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti za najbolju izložbu 2006.), dok se 'nastavak' još razrađuje za planiranu izložbu u sarajevskom Collegium Artisticum-Ars Aevi najesen ove godine (gdje bi povodom otvorenja 26.10. 2007 trebala biti izdana i monografija) - i instalaciju 'Ambijent +' iz 1970., kada je linija bila 'opredmećena', a središnji prostor izlaganja doslovno ispunjen, uviđamo da se Jokanovićev rad uvijek odvijao u znaku rekapitulacije.
Tako u recentnim izložbama projekta 'Linija kao dimenzija prostora' uzlazna ili silazna linija prati zidne parametre - direktno na njima izslikana, dijagonalno pravocrtna u St. Etienneu ili zakrivljena sukladno arhitekturi Meštrovićeva paviljona u Zagrebu. Pritom varijacije na temu slikarstva tj. slike ranijih ili novijih datuma upotpunjuju ambijent evocirajući što ranija autonomna istraživanja slikarstva kao slikarstva, što ih postuliraju u suvremenom recepcijsko-narativnom odnosu: Neminovnosti tragova vremena koje je sobom donijelo npr. devastiranje Dubrovnika, čega nisu bile posteđene ni tamo pohranjene njegove slike, Jokanović 'demonstrira' (destrukciju pozitivno i produktivno preoblikuje) novom kreacijom, izlažući u St. Etienneu te oštećene slike, znakovito preimenovane u 'ranjene slike', kao zaseban,'novi' ciklus. Bitno je uočiti kako on time čuva i svoj eksperimentalni, autopoietični princip, koliko ga - fokusirajući se na minimum jednostavnih formalnih oblikovnih postupaka (paradoksalno!) - i proširuje, prenamjenjuje u nove referencijalne diskurse.
Estetska mobilnost i migracija formi na mjestu umjetnika nomada
Metaforičko-narativni preslik navedenih polivalentnih interesa mogla bi možda predočiti uloga 'nasljednika srednjoeuropske Avangarde, koja nema radikalne i totalne zahtjeve, nego živi permanentnost marginalnosti', dakle uspijeva preživjeti rubnim strategijama, razvijajući vlastite 'produkcionističke principe', kako to o Jokanovićevu djelovanju zamjećuje Lorand Hegy7, pobliže odedivši tu ulogu likom 'radikalnog nomada'. Nomad možda poznaje marginalnost kao granice, ali Jokanović je prelazio te granice, ne slučajno kao 'netko tko je odnekud otišao i negdje došao'. Na djelu su puno kompliciraniji procesi u općim, vrlo ozbiljnim fenomenima migracija, pri čijem bi objašnjavanju literalizirani nomadski prostor kretanja bio pretijesan za i odviše intelektualno svjesno Jokanovićevo prije kozmopolitsko ponašanje u umjetnosti, koje je daleko srodnije 'estetičkom mobiliziranju formi' - onom o kojem govori na početku spominjani voditelj documente Roger M. Buergel8, i to ne kao čin dobre volje, nego kao nužan i esencijalan postupak stvaranja 'eminentno articifijelnog konteksta'. U ozračju te izjave ne samo da je moguće, nego je i ispravno vidjeti Jokanovićevu umjetnost. Ne napuštajući naravno ni stav, da se u njegovim 'prostorima koji postaju vrijeme'9, i u migraciji njegovih formi radi o 'centrifugalnom kretanju koje od središta svake spoznate istine vodi prema njezinim sumnjivim rubovima.'10
1 Roger von Buergel, 'Die documenta 12 setzt auf die Migration der Form', u: Frankfurter Allgemeine Zeitung, 21.04.2007, str. 48.
2 Kritiziranje količine filmskog i videomaterijala, koji je zauzimao preko 450 sati trajanja uz prethodnu documentu XI, nije više bilo za vidjeti tek kao puki kritički osvrt, nego shvatiti kao ozbiljan problem odnosa kuratora i organizatora smotre spram kapaciteta, sposobnosti percepcije promatrača.
3 Nelson Goodman, 'Kunst und Erkenntnis', u: Theorien der Kunst, Frankfurt: izdavači D. Heinrich i W. Iser, 1992., str. 569-591. Goodman se malo slaže s Kantom i njegovom estetikom, tj. umjetnosti kao 'bezinteresnim sviđanjem'. To je za njega djelatni proces u smislu stalnog 'aktiviranja simboličkih sistema znakova.'
4 U ntervjuu s Idom Biard :'Mladi umjetnik u našoj sredini', Vjesnik, Zagreb 1972.
5 Usp. Ješa Denegri, 'Dean Jokanović Toumin', Život umjetnosti 45-46, Zagreb 1989., str. 41-42.
6 Usp. Oskar Bätschmann, Ausstellungskünstler. Kult und Karriere im modernen Kunstsystem, DuMont, Köln, 1977.
7 Lorand Hegy, 'Line As a Dimension of Space', u katalogu istoimene Jokanovićeve izložbe u Musée d’Art Moderne, St. Etienne, 2006.
8 Usp. bilj. 1.
9 Prema izjavi Haralda Szeemanna (na čijoj je posljednjoj izložbi 'Propast ljepote/Ljepota propasti' 2004. u Barceloni bio zastupljen i Jokanović) u intervjuu s Carol Thea (Sculpture Magazine, lipanj 2001., br.5), koji je naslovljen citatom iz Wagnerovog Parsifala: 'Here Time Becomes Space' ('Zum Raum wird hier die Zeit', a u slobodnom prijevodu: 'Prostorom ovdje postaje Vrijeme') čime je Szeemann parafrazirao naslov svoje legendarne izložbe 'When Attitudes become Form' iz 1969.
10 Tommaso Trini: 'Središte je spirala koja vodi na rub', u Dean Jokanović Toumin: 'Nichts', kat., Zagreb,1999.